Boerderij activiteiten
Op een boerderij valt veel te beleven. Op voorhand kies je welke activiteiten je klas wil doen (zie boerderijactiviteiten). Dierenverzorging en werken in de moestuin zijn twee activiteiten die wij ten sterkste aanbevelen. De kinderen komen naar de boerderij om te proeven van het leven daar, tussen de dieren en planten.
​
> een boerderijactiviteit duurt ongeveer 2 uur.
> Vooraf verdeelt de leerkracht de leerlingen in kleinere groepjes.
> Bij elke groep verwachten wij 1 begeleider van de school.
> Een doorschuifsysteem maakt het mogelijk dat alle kinderen de gekozen activiteiten kunnen doen.>
Verblijf je meerdere dagen op de boerderij, dan wordt elke voor- en namiddag één boerderijactiviteit gepland. Behalve wanneer je aankomt of vertrekt, dan verloopt de dag anders. Wil je weten hoe een dag op de boerderij eruit ziet, klik dan hier.
Tijdens de vrije spelmomenten kunnen de kinderen spelen in onze speeltuin, ravotten op het grote erf of spelen in onze paddock. De leerkrachten zijn dan wèl verantwoordelijk voor het toezicht op de kinderen.
De werking
De leerkrachten maken een keuze uit pakket 1 en pakket 2 afhankelijk van het aantal dagen van hun verblijf:
> 2 dagen/1 nacht: 2 activiteiten uit pakket 1 waarvan één volledig door ons begeleid.
> 3 dagen/2 nachten: 4 activiteiten waarvan drie uit pakket 1 en één uit pakket 2
> 4 dagen/3 nachten: 6 activiteiten waarvan vijf uit pakket 1 en één uit pakket 2
> 5 dagen/4 nachten: 8 activiteiten waarvan zes uit pakket 1 en twee uit pakket 2
pakket 1
1)De boer(in) begeleidt de volledige activiteit
Dierenverzorging
Dieren hebben, naast eten en water, véél verzorging nodig. De kinderen helpen bij het uitmesten van de stallen, borstelen van de pony’s, … Konijntjes knuffelen, hooi en voeder aanvullen, misschien wel meerijden met de tractor, … afhankelijk van wat er die dag nodig is. Aldoende leren de kinderen omgaan met de dieren, welke functie de verschillende boerderijdieren hebben, welke producten ze leveren, … en hoeveel liefde en aandacht de dieren nodig hebben. “Dierenverzorging” is een volwaardige activiteit en staat los van het dieren eten geven.
Boeren moestuin
Na een uitgebreide rondleiding in onze boeren moestuin waarbij alle zintuigen worden geprikkeld (proeven, ruiken en kijken), gaan de kinderen zelf “boeren”: zaaien, planten en bemesten, wieden, oogsten… Dit met respect voor de natuur en aansluitend bij de mogelijkheden van het seizoen.
De kinderen maken ook elk een zalig ruikend geurzakje met kruiden. Kom jij ook onze moestuin ontdekken?
2) De boer(in) en de leerkracht werken samen
Van onderstaande activiteiten wordt één uur door ons en één uur door de leerkrachten begeleid. Deze activiteiten zijn volledig uitgewerkt. Er wordt van de leerkrachten geen voorbereiding verwacht.
Dierenmanieren
Tijdens deze activiteit staat het respect voor de dieren centraal. Als aanvulling op de activiteit dierenverzorging, gaan we dieper in op het natuurlijk gedrag van dieren, de hiërarchie, de huisvesting en de voeding. De kinderen krijgen de kans om het natuurlijk gedrag van de dieren te stimuleren a.d.h.v. eenvoudige oefeningen. Daarnaast gaan de kinderen, samen met de leerkracht, onze dieren eens lekker verwennen! In de natuur gaan de dieren op zoek/jacht naar eten en besteden ze hier veel tijd aan. We proberen dit na te bootsen door met alledaagse en recycleerbare materialen het leven van onze dieren wat spannender te maken bv. door het rijgen van een groenteketting, het verstoppen van eten op verschillende manieren ….
Wolverwerking
Van schapenvacht tot geweven kleedje of gebreide sjaal is een heel proces. We geven uitleg over het verwerken van wol (wassen, kaarden, spinnen, weven, …) Dan gaan we zelf aan de slag en vilten een sleutelhanger. Samen met de leerkracht gaan de kinderen naar onze schapen kijken en leren er nog meer over deze diersoort aan de hand van een interactief spel.
Papier hier
De kinderen recycleren zelf papier en ervaren het hele proces, vanaf het scheuren van snippers en pulp maken, tot en met het scheppen en decoreren van papier. In het tweede deel wordt, samen met de leerkracht, creatief aan de slag gegaan. Aan de hand van enkele voorbeelden, knutselen de kinderen hun eigen postkaart met een boerderijdier erop. Als ze willen, kunnen de kinderen deze meteen opsturen naar het thuisfront of het bewaren als souvenir.
Kriebelbeesten
gaat niet door in winterperiode
Wil je weten wat nu precies insecten of spinachtige dieren zijn? Vind je het leuk om op ontdekking te gaan? Dat kan! In het kriebelhuis worden we, samen met de boer(in), op speelse wijze ondergedompeld in de wondere wereld van de insecten. Samen met de leerkracht, gaan we, op zoek naar kriebelbeestjes. Daarna bekijken wij de beestjes van dichtbij m.b.v. een loeplamp bij de boer(in) in onze woonwagen. Samen met de leerkracht gaan we op speurtocht op zoek naar kriebelbeestjes.
Graanverwerking
Brood komt natuurlijk van de bakker, maar hoe ‘maakt’ de bakker ons dagelijks brood, welke producten gebruikt hij en waar komen die vandaan? Tijdens deze activiteit krijgen we hierop een antwoord. Wij geven uitleg over de kringloop van het graan (zaaien, maaien, dorsen en malen, bakken, …), de verschillende soorten graan en hun bereidingen. Dan rollen de kinderen, samen met de leerkracht, hun mouwen op en maken zelf pistolets.
melkverwerking
Dat melk niet in een fabriek wordt gemaakt , kunnen de kinderen zien en beleven. Samen met de boer(in) proeven we de verschillende soorten melk en maken overheerlijke choco van de beste producten! In een video krijgen we het hele proces te zien van hoe de melk van de boer tot in de winkel geraakt. Samen met de leerkracht ontdekken de kinderen dat koeien herkauwers zijn en dat melken niet gemakkelijk is.
De kip en het ei
Een ei kent iedereen, maar waar komt het vandaan? Zit er altijd een kuiken in het ei en hoe groeit dat kuiken? Samen met de boer(in) gaan we de kippen eens van dichtbij bekijken en leren over de typische kenmerken van de kip. We geven uitleg over de huidige productie van leghennen, vleeskippen en eieren in de gespecialiseerde bedrijven. Er worden leuke weetjes over het ei getoond en we kraken de ei-code. Nadien dagen we de kinderen en leerkrachten uit in de esc-kip room! Op tijd ontsnapt? Quiz je nog slimmer!
Hallo, meneer de uil
enkel tijdens de winterperiode
Tijdens de donkere dagen in de herfst en winter besteden we aandacht aan deze bijzondere vogels. Met de hulp van de boer(in) gaan de kinderen zelf aan de slag om een echte braakbal uit te pluizen, op zoek naar botjes …. Samen met de leerkracht leren de kinderen, aan de hand van uitgebreid visueel materiaal, het dier en zijn leefomgeving kennen. In spelvorm proberen we de verschillende uilensoorten van elkaar te onderscheiden en komen zo te weten welke uilen er in België leven.
pakket 2
De leerkrachten maken een keuze uit één of twee van deze activiteiten om tot een 2 uur durende activiteit te komen die ze zelf volledig begeleiden.
De kinderen en leerkrachten werken samen
1) 2 uur durende activiteit
​
NEW
UPDaTE
Landlopers app
De kinderen en leerkrachten gaan op stap en brengen het verhaal van de landlopers weer tot leven. Landlopers waren mensen zonder middelen van bestaan die vroeger in de kolonies moesten werken. Met behulp van een iPad waarop foto’s en anekdotes staan, beleven wij het verhaal van de kolonie in het landschap zelf. Onderweg kunnen de kinderen een munt verdienen om hun vrijheid af te kopen.
Het Bonte Boerderij Mysterie
Op de boerderij stelt zich een probleem maar wie is hier schuldig aan? De kinderen gaan in groep het mysterie oplossen en uitzoeken wie de schuldige is. Door opdrachten uit te voeren en samen te werken, kunnen de kinderen tips of aanwijzingen verkrijgen. Tijdens het spel ontdekken ze de hele boerderij en leren de medewerkers beter kennen. Kan jij goed samenwerken in een team? Kan jij de oplossing van het mysterie onthullen? Ga deze uitdaging dan aan!
BIJzondere beestjes
niet in de winter beschikbaar
Bijen zijn belangrijke insecten. Zonder de bijen zouden wij veel minder groenten en fruit hebben. Hoe komt dit? Waar wonen de bijen? Hoe maakt een bijtje die lekkere honing? Op al deze vragen en nog veel meer krijgen de kinderen een antwoord in een leuke video. Het proeven van die lekkere honing kan uiteraard niet ontbreken. Bovendien moeten ze de handen zelf uit de mouwen steken om een eigen kaars te maken uit bijenwax
2) 1 uur durende activiteit
​
Dierenbuffet
Wij gaan onze dieren eens lekker verwennen! In de natuur gaan de dieren op zoek/jacht naar eten en besteden hier veel tijd aan. We proberen dit na te bootsen door met alledaagse en recycleerbare materialen het leven van onze dieren wat spannender te maken bv. door het rijgen van een groentenketting, het verstoppen van eten op verschillende manieren…
Esc-kip room
(vanaf het 2e leerjaar)
We worden opgesloten in onze kippenweide en worden uitgedaagd om via tips en aanwijzingen die wij er kunnen vinden, een groot raadsel op te lossen. Dat kan alleen maar door ons te verdiepen in de kippenwereld. Komen we tot de juiste oplossing en kraken wij de code zodat wij kunnen ontsnappen? Op tijd ontsnapt? Quiz je nog slimmer!
STROPARADIJS
In ons stroparadijs kunnen de kinderen zich volop uitleven in het stro. We gaan moeten rennen, springen, vliegen, duiken, vallen, opstaan en weer doorgaan… om alle opdrachten correct uit te voeren. Als we goed samenwerken, gaat het misschien wel sneller! In het stroparadijs worden onze motorische vaardigheden ten volle gestimuleerd.
Boerderijkermis
Komen jullie meespelen op onze bonte boerderijkermis? Wie kan onze kippen uit evenwicht brengen of kan goed mikken en scoren bij het spel varkensvoer en melkflessenfun? Ook een dolle rit op de gocarts ontbreekt niet! Benieuwd? Kom dan zeker onze kermis ontdekken en leef je uit!